مجله گردشگری

ساخت وبلاگ
کاسواری پرهای مشکی سخت و صورتی آبی‌رنگ دارد. گردن آن به رنگ قرمز روشن یا زرد است و تاجی استخوانی بر سر دارد. پاهایش بزرگ و نیرومند است و پنجه‌ای خنجرمانند دارد.
پرنده خطرناک جهان

کاسوری نام یکی از خطرناک‌ترین پرندگان روی زمین است. شاید بتوان گفت تنها پرنده خطرناک جهان به شمار می‌رود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پرنده بیشتر صحبت می‌کنیم.

کاسوری، خطرناک‌ترین پرنده

کاسوری سومین پرنده بزرگ دنیا است که طول آن به ۲ متر می‌رسد. این پرنده دومین پرنده سنگین وزن جهان با چیزی در حدود ۶۰ کیلوگرم است.

چرا این پرنده لقب خطرناک‌ترین پرنده دنیا را به خود گرفته است؟

در پاسخ باید گفت که کاسوری‌ها در هیچ مبارزه‌ای که با دیگر حیوانات و یا انسان‌ها دارند هرگز شکست نمی‌خورند. این پرنده قابلیت‌های عجیب و غریبی دارد. می تواند تا ۲ متر بالا بپرد. سرعت فوق العاده ۵۰ کیلومتر در ساعت دارد. یک شاخ خیلی تیز بالای سرش وجود دارد که می‌تواند مثل یک خنجر فوق العاده تیز  از آن در جنگ‌ها استفاده کند. این خنجر طبیعی ۱۲ سانتیمتر طول دارد.

کاسوری خطرناک‌ ترین پرنده جهان

کاسوری پرنده‌ای شبیه بوقلمون

این پرنده در عین حال شکل و ظاهر رعب آوری هم دارد. پرهای سیاه رنگی بدنش را پوشانده و تا حدودی شبیه بوقلمون است. گردن آبی با زائده قرمز رنگی که از آن آویزان است را می توان ویژگی بارز این نوع پرنده دانست. چشمان بزرگ و تیز کاسوری می‌تواند کوچک‌ترین حرکت و جنبشی را در دوردست ترین نقاط ببیند. هر سال ۲۰۰ مورد حمله کاسوری به انسان گزارش می‌شود که برخی از آن‌ها منجر به مرگ می‌شود. برای مثال در سال ۱۹۲۶ یک انسان در برخورد با کاسوری به طرز رقت‌انگیزی جان خود را از دست داده بود.

 نکته عجیب این است که کاسوری‌ها بی هیچ دلیلی به سگ‌ها حمله می‌کنند

تا کنون هیچ کسی نتوانسته راز حمله کاسوری‌ها به سگ‌ها را کشف کند. این پرنده‌ها اغلب به خانه‌های مسکونی حمله می‌کنند. با نوک و شاخ خود به درها و پنجره‌ها آسیب می‌رسانند.

زیستگاه کاسوری

زیستگاه این پرنده مناطق شمالی استرالیا است. این پرندگان در جنگل‌های استرالیا نقش مهمی در انتشار دانه‌ها و بذر گیاهان دارند. کاسوری میوه‌خوار است و از قارچ‌ها، نرم تنان و حشرات تغذیه می‌کند. گروهی از پژوهشگران کاسوری‌ها را از نسل دایناسورها می‌دانند. با همه این اوصاف کاسوری پرنده زیبا و شگفت انگیزی است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خطرناک‌ترین حیوانات ایران را بخوانید

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,خطرناک ترین پرنده جهان,کاسوری چه حیوانی است؟, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 401 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:33

تصویر یک قلب شکسته، معمولا ناراحتی عمیق و اندوه زیاد را منعکس می‌کند و توصیفی است که معمولا بیانگر از دست دادن یک رابطه عاشقانه یا قرار گرفتن در ناامیدی و افسردگی است.
احساس دلشکستگی

بر اساس تحقیقات، سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار شکست‌های عاطفی می‌شوند ضعیف‌تر می‌شود. افرادی که دچار شکست‌های عاطفی می‌شوند میزان فشار خونشان افزایش پیدا می‌کند. ضربان قلب آن‌ها تندتر می‌زند و سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره احساس دل‌شکستگی صحبت خواهیم کرد.

احساس دل‌شکستگی

دانشمندان متوجه شدند مشکلات عاطفی و در حقیقت قلب شکسته حتی ‌می‌تواند باعث مرگ انسان‌ها شود. این تیم تحقیقاتی ۸۰ فرد بالغ را که اخیرا دچار شکست‌های عاطفی شدند مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد بعد از شکست‌های عاطفی بسیاری از افراد دچار ناامیدی و افسردگی می‌شوند. خواب آن‌ها دچار اختلال می‌شود. اشتهای خود را از دست می‌دهند. هم‌چنین در طی این مدت تغییرات خاصی در ساختار فیزیولوژی بدن صورت می‌گیرد که می‌تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد.

دانشمندان با بررسی سلامت افرادی که به تازگی یکی از نزدیکان خود را به واسطه طلاق و مانند آن از دست داده‌اند، متوجه شدند این افراد نسبت به دیگران فشار خون بسیار بالاتری دارند و نبض‌ آن‌ها بسیار تندتر می‌زند.

قلب شکسته

تغییرات طی شکست‌های عاطفی

این تغییرات معمولاً در طی شش ماه اول شکست‌های عاطفی رخ می‌دهد. وجود رابطه بین وضعیت احساسی و روحی انسان‌ها و سلامت فیزیکی آن‌ها موضوع جدیدی نیست. محققان ده‌ها سال است که در حال تحقیق روی این موضوع هستند تا به تغییراتی که بعد از بروز مشکلات عاطفی برای انسان‌ها رخ می‌دهد، پی ببرند.

رابطه وضعیت روحی و سلامت فیزیکی

بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت روحی و احساسی انسان‌ها می‌تواند معیار بسیار مناسبی برای تخمین وضعیت سلامت انسان‌ها در آینده باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه با مشکلاتمان مواجه شویم را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,التیام قلب شکسته,شکستن قلب باعث مرگ می شود,خود کشی انسان شکسته قلب, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 161 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 21:43

در هر لحظه فقط نیمی از کره سماوی را می‌بینیم، بنابراین هرگاه به آسمانِ پرستاره شب نگاه کنیم نصف تعداد کل ستاره‌ها را می‌بینیم. این تعداد هم با توجه به فصل‌های مختلف، اندکی متفاوت خواهد بود.
تعداد کل ستارگان آسمان

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که تعداد کل ستاره‌های آسمان چقدر است؟ پیدا کردن جواب دقیق این سوال کار آسانی نیست. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تعداد کل ستارگان آسمان صحبت خواهیم کرد.

تعداد کل ستاره‌های آسمان

هنگامی که این سوال را از خود می‌پرسیم، مهم است که دنیا را بعنوان یک کل از دنیایی که می‌توان دید جدا کنیم. جهان ۱۳.۸ میلیارد سال پیش متولد شده است. ما تنها قادر به مشاهده اشیایی با فواصل خاصی تا زمین هستیم. نورهای اجسام با فواصل طولانی‌تر هنوز زمان کافی برای رسیدن به ما را نداشته‌اند.

آیا تعداد کل ستاره‌های آسمان را می‌دانید؟

ستاره شناسان تخمین زده‌اند که جهان قابل مشاهده بیش از ۱۰۰ میلیارد کهکشان دارد. کهکشان راه شیری ما نیز دارای ۳۰۰ میلیارد ستاره است. اختر شناسان میزان تمام ستارگان قابل مشاهده را حدود ۷۰ میلیارد ترلیون برآورد کرده‌اند.

با این حال این برآوردها بسته به حساسیت تلسکوپ‌های امروزی، متغیر است. تخمین‌هایی که اخیرا صورت گرفته، تعداد کهکشان‌های قابل مشاهده را به دو تریلیون افزایش داده است. اغلب این کهکشان‌ها، کهکشان‌های کوچک با ستاره‌های کم نور هستند.

تعداد کل ستارگان کهکشان راه شیری

چند ستاره در آسمان شب می‌درخشند؟

تعداد ستاره‌هایی که در آسمان شب مشاهده می‌شود بسته به چند متغیر از جمله آلودگی، نور و دید شما متغیر است. در شهرهای بزرگ و پرنور ما تنها قادر به مشاهده پرنورترین ستارگان هستیم. این بدان معنا نیست که هیچ چیز را هم نمی‌توان دید.

در یک آسمان تمیز و تاریک می‌توان با چشم غیر مسلح هزاران ستاره را در آسمان شب مشاهده کرد.

بنابراین برای اینکه کم‌نور‌ترین ستاره را بتوانیم ببینیم باید کل آسمان را که ۹۰۰۰ ستاره دارد نظاره کنیم. از آنجا که ما تنها می‌توانیم نیمی از آسمان را ببینیم این به معنی این است که تنها ۴۵۰۰ ستاره در آسمان شب قابل رویت است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بسیاری از ستاره‌های مشابه خورشید میزبان سیارات سکونت پذیر هستند را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چند ستاره در آسمان وجود دارد؟,تعداد ستاره های آسمان,ستاره های کهکشان, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 144 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 21:29

سیستم هوش مصنوعی پیش‌بینی زلزله دانشگاه "استنفورد" که تحت رهبری "مصطفی موسوی" دانشمند ایرانی این دانشگاه توسعه یافته، با تشخیص فعالیت‌های لرزه‌ای قادر است وقوع زمین لرزه‌ها را پیش‌بینی کند.

گروهی از محققان دانشگاه “استنفورد”(Stanford) از روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی (AI) رونمایی کرده‌اند تا توانایی ما را در خواندن امواج لرزه‌ای افزایش دهند. آن‌ها از هوش مصنوعی برای تمرکز بر میلیون‌ها تغییر کوچک و ظریف در پوسته زمین استفاده می‌کنند. این گروه امیدوارند که این حرکات کوچک بتواند برای رمزگشایی علائم هشدار دهنده برای وقوع زمین لرزه‌های بزرگ عمل کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این سیسیتم پیش‌بینی زلزله بخوانید.

شناسایی زلزله

این تیم چندین سیستم یادگیری ماشین برای شناسایی زلزله ایجاد کرده است. در این میان، سیستم موسوم به “CRED” وجود دارد که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سیستم از الگوریتم‌های صدای محرک در سیستم‌های دستیار مجازی الهام گرفته است.

سیستم پیشبینی زلزله

مقاله جدید، جزئیات آخرین تلاش این تیم را ارائه می‌دهد. مدلی که زمین لرزه‌های بسیار کوچک را با سیگنال‌های ضعیف تشخیص می‌دهد.

مبدل زلزله

محققان سیستم جدید خود را “Earthquake Transformer” به معنای مبدل زلزله نامیده‌اند. سیستم پیش‌بینی از مکانیسم توجه برای پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها و دریافت مهم‌ترین عناصر آن‌ها استفاده می‌کند.

این تیم به منظور آزمایش “مبدل زلزله”، الگوریتم خود را بر روی داده‌هایی که شامل یک میلیون لرزه نگار دستی ثبت شده در دو دهه گذشته در سطح جهان بود، به استثنای ژاپن آموزش داد. آن‌ها سپس برای آزمایش، پنج هفته داده مداوم ثبت شده در ژاپن در زمان وقوع زمین لرزه ۶.۶ ریشتری توتوری و پس لرزه های آن از ۲۰ سال پیش را انتخاب کردند.

این سیستم در طول آزمایش، ۲۱ هزار و ۹۲ رویداد را شناسایی و مکان‌یابی کرد که بیش از دو و نیم برابر تعداد زمین لرزه‌هایی است که با دستگاه‌های دستی شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «پیش‌بینی وقوع زمین لرزه از چند روز قبل توسط بعضی جانوران» را بخوانید.

 
 
مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,کشف سیستم پیش بینی زلزله,هوش مصنوعی که زلزله را پیش بینی می کند, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:31

در حالت خواب حافظه شنیداری می‌تواند فعال باشد و صداهای محیط اطراف را درک کند. این موضوع با بررسی جدید محققان با آزمایش میزان یادگیری در خواب در بین افراد به اثبات رسید اما هنوز در خصوص این موضوع تحقیقات کامل نشده است.
میزان شنوایی هنگام خواب

با خوابیدن، بخشی از ادراک ما از محیط کاهش می‌یابد. به همین دلیل قدرت شنوایی انسان در خواب تا حدود زیادی کاسته می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره میزان شنوایی هنگام خواب صحبت خواهیم کرد.

وضعیت شنوایی ما وقتی خواب هستیم

ما می‌خوابیم و بعضی از اعضای بدنمان هم‌چنان بیدار هستند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که ما خبر نداریم. هنگام خوابیدن ادراک ما از محیط بطور کامل کاهش نمی‌یابد بلکه تحت تاثیرات امواج خاص مغزی تغییر می‌کند. بدن در طول خواب تصمیم می‌گیرد تا صداها و حرکاتی که در اطراف اتفاق می‌افتد را نادیده بگیرد. در واقع وقتی خواب هستیم صدا را می‌شنویم اما مغزمان آن‌ها را نادیده می‌گیرد برای همین ما تصور می‌کنیم چیزی نشنیده‌ایم. این تصمیم گیری اغلب در مغز اتفاق می‌افتد.

بدن مانند همیشه کار می‌کند اما مغز مانند یک فیلتر عمل کرده و تصمیم می‌گیرد که به صدا پاسخ دهد یا نه. اگر به صدا پاسخ دهد، از خواب بیدار می‌شویم و اگرنه همچنان خواب می‌مانیم. اگر از خواب بیدار شویم، احتمالاً حافظه ما صدا را شنیده است.

اگر بیدار نشویم، یعنی هیچ چیز نشنیده‌ایم. این یک ابزار خارق العاده برای محافظت از خواب ماست که در غیر این صورت هنگام خواب با هر صدایی بیدار خواهیم شد. البته این امر به این معنا نیست که موقع خواب کلا از دنیای اطراف خارج می‌شویم زیرا اگر این گونه بود، احتمالاً جانمان هم در خطر می‌افتاد.

ارتباط بین خواب و حس شنوایی

مغز ما به صداهای بلند پاسخ می‌دهد

صداهای بلند‌تر احتمالاً قابلیت بیشتری برای بیدار کردن ما نسبت به صداهای آرام‌تر دارند. مثلا یک صدای زنگ بلند یا صدای فریاد یا شکستن چیزها با صدای زیاد هنگام شب، احتمال بیشتری برای بیدار کردن ما دارد.

نوع صدا هم اهمیت دارد

صداهای غیر معمول یا صداهای مهم، معمولاً احتمال بیشتری برای بیدار کردن ما دارند. مغز ما صداهای غیر معمول را به عنوان یک خطر برداشت می‌کند و در مورد آن خطر به ما هشدار می دهد. در نتیجه مغز تصمیم می‌گیرد که از ما محافظت کند یا در صورت نیاز فرار کند.

با خودتان تصور کنید که این ویژگی چقدر برای گذشتگان مهم بوده

کسانی که در طبیعت می‌خوابیدند می‌توانستند صداهای بلند را شناسایی کنند. صدا‌های عجیب و غریب مثل حیوانات را هنگام خواب بشنوند و به آن پاسخ دهند. مغز همچنین صداهای مهم را بهتر شناسایی می‌کند، مثل شنیدن صدای نام خودمان. زمانی که دیگران نام ما را صدا می‌زنند، راحت‌تر بیدار می‌شویم تا زمانی که چیز‌های دیگری بگویند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا خواب رازهای ما را افشا می‌کند را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چرا در خواب صدا نمی شنویم؟,چرا وقتی خوابیم صداها را نمی شنویم؟,شنوایی انسان در خواب, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 224 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:20

در فضا نیروی جاذبه وجود ندارد به همین علت غذا خوردن بسیار دشوار است.
برنامه غذای فضانوردان

تا به حال شده به این فکر کنید وقتی فضانوردان به فضا سفر می‌کنند چی می‌خورند چی نمی‌خورند؟ در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم شما را از برنامه غذای فضانوردان باخبر کنیم.

برنامه غذای فضانوردان

چطور می‌توان در فضا غذا خورد؟

در فضا، به دلیل اینکه نیروی جاذبه وجود ندارد، خوردن و نوشیدن برای فضانوردان دچار مشکل می‌شود. اگر در فضا غذایی را رها کنید به حالت معلق در خواهد آمد و به زمین نمی‌افتد. آب در لیوان باقی نمی‌ماند و باعث به هم ریختن و خراب کردن فضاپیما می‌شود. باید بدانید که اولین ماموریت سفر به فضا تنها چند دقیقه طول کشید. طبیعتا در آن زمان نیازی به غذا نبوده است. در ماموریت‌های بعدی فضانوردان به غذا احتیاج داشتند. به همین امر محققان زمان زیادی را صرف راهی برای خوردن و آشامیدن فضانوردان اندیشیدند.

چگونگی غذا خوردن فضانوردان در فضا

اولین غذای فضانوردان چه بود؟

اولین غذای فضانوردان چندان برای آن‌ها لذت بخش نبود. این غذا بیشتر شبیه غذای کودکان بود. فضانوردان این نوع غذا را به دهان نزدیک می‌کردند و می‌خوردند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از غذا‌های سرد منجمد شده استفاده کنند. این غذاها به راحتی آب آن‌ها گرفته می‌شود. همچنین به مدت طولانی در یخچال سالم می‌مانند. این غذاها به آسانی بسته بندی و در سفینه فضایی ذخیره می‌شوند. چون آب غذا‌ها کاملا گرفته می‌شد، باید به غذا‌ها آب اضافه می‌شد تا طعم بهتری پیدا کنند و قابل خوردن شوند.

برای آماده کردن چنین وعده غذایی فضانوردان آب را با فشار و به وسیله تفنگ آبی روی بسته غذا می‌ریختند. بعد از چند دقیقه غذای نمناک را می‌خوردند.

آیا در فضا غذای گرم طبخ داده می‌شود؟

در ماموریت‌های اپولو ناسا که فضانوردان به ماه فرستاده می‌شدند و چندین روز طول می‌کشید، فضانوردان آب گرم را به غذایشان اضافه می‌کردند و در نتیجه غذای گرم می‌خوردند!

آن‌ها از خوردن سوپ داغ، مرغ و برنج، ساندویچ گوشت و حتی دسر شکلات به صورت گرم لذت می‌بردند.

در سال ۱۹۷۰ ناسا سینی اختراع کرد که غذا را گرم می‌کرد.

آیا فضانوردان آب می‌نوشند؟

نوشیدن مایعات در فضا نیاز به تجهیزات خاص دارد تا نوشیدنی به جا‌های مختلف حرکت نکند. نوشیدنی‌ها معمولا در کیسه‌های مخصوصی نگهداری می‌شوند. به سر نوشیدنی‌ها لوله‌هایی وصل است تا فضانوردان به طور مستقیم لوله را به دهان ببرند و نوشیدنی را میل کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب فضانوردان نیروی جاذبه زمین را فراموش می‌کنند را بخوانید.

 

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,فضانوردان در فضا چگونه غذا می خورند؟,غذا خوردن فضا نوردان, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:02

در شش ماه اول، توانایی بینایی نوزاد بسیار رشد می‌کند. در این زمان شروع به شناخت بسیاری از چیزهایی می‌کند که می‌بیند. طی رشد کودک، نوزاد به تدریج می‌آموزد اشیائی را که می‌بیند از هم تشخیص دهد. کم‌کم یاد می‌گیرد کاری در مورد اشیایی که می‌بیند، انجام دهد.
بینایی نوزادان

دید کودکان تا قبل از سن ۲ سالگی کامل نمی‌شود. این در حالی است که مهم‌ترین تغییرات در این زمینه زمانی رخ می‌دهد که آنان هنوزیک سالگی را پشت سر نگذاشته اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بینایی نوزادان صحبت خواهیم کرد.

بینایی نوزادان

زمانی که یک نوزاد چشم باز می‌کند و برای اولین بار پیرامون خود را می‌نگرد میزان دید او ۱۲ تا ۲۵ بار کمتر از دید یک انسان بالغ است. در واقع می‌توان گفت نوزاد، تصاویر تاری را مشاهده می‌کند.

در یک ماهگی نوزاد توانایی تشخیص رنگ‌ها را ندارد. در ۲ ماهگی اندازه مردمک نوزاد بسیار کوچک است، بنابراین نور کمتری را به سمت خود جذب می‌کند. در نتیجه اشیاء به چشم نوزاد تیره‌تر دیده می‌شوند.

رشد و تکامل بینایی نوزاد از بدو تول تا یک سالگی

 

دید نوزاد در ۳ماهگی چگونه است؟

جالب است بدانید در ۳ ماهگی نوزاد شروع به تشخیص برخی از اجزای صورت همانند چشم و دهان می‌کند.

زمانی که نوزاد ۴ ماه اول را پشت سر می‌گذارد قدرت دید او دو برابر شده و دیگر تا ۵ ماهگی ماهیچه‌های چشم نوزاد قدرت کافی برای ادراک عمیق‌تر فضای پیرامون خود را کسب کرده است.

تشخیص تصاویر۳بعدی

بعد از گذشت ۶ ماه، چشم و ذهن کودک توانایی آن را پیدا می‌کند تا از جهان اطراف خود تصاویری ۳ بعدی بسازد. در این سن نوزادن قادرند با چشم خود اشیاء در حال حرکت را تعقیب کنند.

به گفته کارشناسان، زمانی که نوزادان چهار دست و پا حرکت کردن را شروع می‌کنند، هماهنگی دست و چشم نوزاد تقویت می‌شود. این مهارت به نوزادان در گرفتن اشیاء کمک می‌کند و تا ۹ ماهگی قاعدتا این مهارت را کسب کرده‌اند.

در ۱۰ ماهگی دید نوزاد به قدری قوی شده است که می‌تواند فاصله‌ها را تا حد خوبی تشخیص دهد. علاوه بر آن، در ۲ ماه آخر یک سالگی، نوزاد جهان را متفاوت از آنچه در قبل می‌دیده، تماشا می‌کند، در نتیجه کنجکاوی نوزاد بیشتر برانگیخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب لنز هوشمندی که علائم حیاتی بدن را اندازه می‌گیرد را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,نوزادان دنیا را چگونه میبینند؟,دید نوزادان چگونه است؟,بینایی نوزاد, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 192 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:39

چندین سال است که گروهی از افراد اصرار دارند زمین مثل یک پن‌کیک تخت و مسطح است.
اثبات کروی بودن زمین

نظریه‌ای می‌گوید زمین تخت است. این نظریه احمقانه است، اما سوال جالبی را مطرح می‌کند. اگر حق با آن‌ها بود چه اتفاقی می‌افتاد؟اگر واقعا روی یک سیاره تخت زندگی می‌کردیم چه می‌شد؟ دانشمندان جواب این سوال را پیدا کرده‌اند. اگر زمین تخت بود، دنیا جای کاملا متفاوتی بود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اثبات کروی بودن زمین صحبت خواهیم کرد.

اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

جاذبه، دائما شما را به سمت شمال می‌کشید

جاذبه افراد را به سمت پایین نمی‌کشد، بلکه به سمت مرکز زمین می‌کشد. به همین دلیل کسی از روی زمین سقوط نمی‌کند.

البته تا وقتی روی یک سیاره گرد زندگی کنید، این سیستم جواب می‌دهد. زمین تخت، نازک و طولانی خواهد بود. زمین تخت، شما را به سمت وسط سیاره می‌کشد که این مدل به سمت قطب شمال خواهد بود. به همین دلیل همه افراد روی زمین کشش مداومی به سمت قطب شمال حس می‌کنند. هر چه از قطب شمال دورتر شوید، سخت‌تر به سمت وسط کشیده می‌شوید.

علت مسطح نبودن زمین

خورشید زمین را می‌سوزاند

مشکلات زیادی روی زمین تخت و مسطح وجود دارد. زمین توسط میدان مغناطیسی از تابش خورشیدی محافظت می‌شود. این میدان تنها بخاطر چرخش سیاره‌مان وجود دارد. اگر چرخش سیاره ما به هر دلیلی متوقف شود، این میدان از بین می‌رود.

پرتو‌های خورشیدی زمین را بمباران می‌کنند. لایه اوزون و در نهایت اتمسفر از بین می‌رود. نسبت به سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها آسیب پذیر می‌شویم. بدون میدان مغناطیسی یا اتمسفری که از ما محافظت کند، سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها به زمین برخورد می‌کنند. سطح زمین شبیه به سطح ماه می‌شود.

می‌توانید مسافت‌های واقعا دور را ببینید

زندگی روی یک سیاره مسطح چیزهای خوبی هم دارد. مثلا می‌توانید از پنجره ببینید در کشور‌های دیگر چه خبر است. چشمان ما واقعا قوی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند. تنها دلیلی که مسافت‌های دور را نمی‌بینیم این است که انحنای زمین اجازه نمی‌دهد فاصله بیشتر از ۵ کیلومتر را ببینیم.

هیچ فصلی وجود نداشت

روی زمین تخت، هیچ فصلی نخواهیم داشت. فصل‌ها به دلیل انحراف زمین از محورش ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تابستان نیمکره شمالی، زمستان نیمکره جنوبی است.

اما در زمین تخت، این انحراف وجود ندارد و همیشه یک فصل خواهد بود. اگر کل سیاره یک فصل باشد، تفاوت اقلیمی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین نمی‌توان از جابجایی میکروب‌ها و حیوانات در جهان جلوگیری کرد. در زمین تخت هر بیماری که در یک بخش زمین شایع شود به سرعت به دورترین مناطق هم می‌رسد.

‍ پیشنهاد مطالعه: مطلب مرگ سیاره زمین را بخوانید.

 

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,آیا زمین تخت است؟,اثبات کروی بودن زمین,نطریه تخت بودن زمین, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 201 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:25

از دست دادن حافظه و فراموش کردن همه چیز بعد از یک تصادف طبیعی است و این فراموشی باعث می‌شود فرد بتواند درست تصمیم‌گیری کند.
علت فراموشی خاطرات لحظه تصادف

زمانی که درشرایط هیجان یا استرس قرار می‌گیریم، آدرنالین ترشح می‌شود که باعث انجام عکس العمل مناسب و سریع می‌شود. زمانی که در خطر مرگ هستید نیز به شدت ترشح می‌شود تا بتواند سرعت و قدرت فرد را برای فرار از آن مهلکه افزایش دهد. در این مطلب از مجله دلتا درباره علت فراموشی خاطرات لحظه تصادف صحبت خواهیم کرد.

چرا خاطرات تلخ را فراموش می‌کنیم؟

اغلب، مصدومین حتی به یاد نمی‌آورند چه اتفاقی افتاده است. هرچقدر فرد مصدوم بخواهد آنچه را که اتفاق افتاده به یاد بیاورد، باز هم مغز او چیزی را به یاد نمی‌آورد. این بخاطر حفظ بقا اتفاق می‌افتد.

یک روانپزشک از تیم آسیب بعد از تصادف، می‌گوید: این یک مسئله‌ طبیعی است که فرد لحظه تصادف یا درست لحظه بعد از آن را به یاد نمی‌آورد. حالت استرس بیشتر، با حفظ تعادل بین دو حالت ناسازگار و مطلوب، می‌تواند باعث نجات زندگی فرد در خطر شود، اما به توانایی حافظه آسیب می‌رساند.

فراموشی خاطرات تصادف

دقیقا در همان لحظه‌ای که گرفتار خود رویداد هستید، مغز شما به ابتدایی ترین پاسخ خود یعنی مبارزه یا فرار می‌رود. اغلب اوقات، این به فرد در خطر کمک می‌کند تا به اندازه کافی فکر کند تا یک راه فرار پیدا کند. هرچند که بهای آن، از دست دادن حافظه است.

پاک کردن خاطرات از حافظه

ترشح بیش از حد آدرنالین، در واقع توانایی مغز را برای ذخیره‌کردن خاطرات از بین می‌برد. علاوه بر این، هورمون آدرنالین سعی می‌کند تا اطلاعات غیر مرتبط را مسدود کند. این هورمون به فرد کمک می‌کند تا برای زنده ماندن تنها بر روی چیزهایی که به او در نجات و بقا کمک می‌کنند تمرکز کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مغز ما چگونه زیبایی را درک می‌کند را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,علت فراموش کردن لحظه تصادف,علت فراموشی لحظه تصادف,فراموشی خاطره تصادف, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:02

گاهی پیش می‌آید که در طول خواب ناگهان از خواب بپرید و با خود بگویید من کجا هستم؟ اینجا کجاست؟ اما خیلی زود متوجه می‌شوید که این تنها یک واکنش طبیعی بدن است که ناگهان به یک حرکت سریع، شما را از خواب پرانده است.
اتفاقات عجیب هنگام خواب

هیچ چیزی بهتر از یک خواب شبانه آرام و راحت که به استراحت و بازیابی انرژی کمک می‌کند، نیست. درست است که هنگام خواب احساس آرامش می‌کنیم اما گاهی اوقات چیزهای ناخوشایندی اتفاق می‌افتد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اتفاقات عجیب هنگام خواب صحبت خواهیم کرد.

اتفاقات عجیب هنگام خواب

راه رفتن در خواب

گاهی هوشیاری شما خواب است اما عضلات از کار نیفتاده‌اند. آدم‌ها ممکن است هنگام خواب راه بروند. ممکن است از خانه بیرون بروند اما صبح بعد از بیدار شدن چیزی یادشان نیاید.

فلج خواب

کسانی که مشکل فلج خواب دارند نیمه شب از خواب می‌پرند. در آن لحظه حتی کوچک‌ترین ماهیچه‌های بدن را نمی‌توانند حرکت دهند. کسانی که مشکل فلج خواب دارند هنگامی که مغزشان بیدار است ماهیچه‌هایشان همچنان خواب هستند. به طور میانگین نزدیک به ۷ درصد جمعیت دنیا مشکل فلج خواب دارند.

حقایق عجیب هنگام خواب

توهم هیپنوگرافی

این توهمات زمانی اتفاق می‌افتد که فرد تازه خوابیده است اما هنوز هوشیار است. این فرد تصاویر عجیبی را در اطراف خود می‌بیند. این تصاویر معمولا چهره‌های عجیب و ترسناک هستند. این مشکل در افرادی که استرس دارند بوجود می‌آید.

سندرم انفجار سر

کسانی که سندرم انفجار سر دارند با احساس صدای بلند انفجار در سر، از خواب می‌شوند. این مشکل شاید خطرناک نباشد اما تا حدی فرد را می‌ترساند.

خواب‌های تکراری

همه آدم‌های روی کره زمین خواب‌های تکراری می‌بینند. به نظر می‌رسد مغز سعی دارد با خواب‌های تکراری توجه ما را به چیزی که در زندگی روزمره به آن توجهی نمی‌کنیم جلب کند.

حرف زدن در خواب

این اتفاق خطرناک نیست اما برای فردی که نزدیک شما خوابیده است آزار دهنده است.

رسیدن به راه حل در خواب

وقتی دائم به یک مشکل فکر می‌کنیم و نمی‌توانیم آن را حل کنیم ممکن است هنگام خواب به پاسخ سوال برسیم. حتی مندلیف نیز در خواب به راه حلی برای ایجاد جدول تناوبی رسیده است.

گاهی باید از طریق ضمیر نیمه هوشیار به پاسخ سوالات رسید. این ضمیر، هنگام خواب فعال‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا خواب رازهای ما را افشا می‌کند را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,خواب های ترسناک,اتفاقات عجیب در خواب,چرا از خواب می پریم؟, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 255 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:21

برخلاف تصور اکثر مردم، مثبت اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد.
روش‌ های موثر برای مثبت اندیشیدن

مثبت اندیشیدن این روزها به یک عبارت کلیشه‌ای تبدیل شده است. همه جا حرف از مثبت اندیشd هست اما فقط در حد حرف است. هیچکس روش آن‌را نمی‌‌گوید. در این مطلب از مجله دلتا درباره روش‌ های موثر برای مثبت اندیشیدن صحبت خواهیم کرد.

روش‌ های موثر برای مثبت اندیشیدن

در آغاز روز، به خودتان جملات مثبت هدیه بدهید

اینکه روز خود را چگونه آغاز کنید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. اگر با افکار هراسان از خواب بیدار شوید، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما مدل ذهنی شما مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد شد.

به جای اینکه وارد این منفی نگری بشوید، روز خود را با جملات مثبت آغاز کنید.

 دربدترین موقعیت‌ها، یک طنز پیدا کنید

دربدترین موقعیت‌های زندگی به دنبال یک طنز باشید. به خودتان یادآوری کنید این اتفاق ناخوشایند، انتهای خوبی خواهد داشت. سعی کنید مثل یک لطیفه‌ خنده‌دار به آن بخندید. آن روی مضحک چیزهای را جدی نگاه کنید نه آن روی تاریکش را. با خندیدن، ذهن شما رها می‌شود. با یک ذهن باز، بهتر می‌توانید فکر کنید.

 هر شکستی را به یک درس تبدیل کنید

ما انسان‌ها، کامل نیستیم. قرار است مرتبا اشتباه کنیم و قرار است از همین اشتباهاتمان درس بگیریم و تجربیات جدید کسب نماییم. چه در حرف‌ها و افکارمان، چه در شغل و و یا در روابط‌مان بهتر است از پی هر شکستی به دنبال یک درس باشیم. روی این موضوع تمرکز کنید که چرا من شکست خوردم. وقتی دلیلش را پیدا کردید به این فکر کنید که دفعه بعد چگونه باید عمل کنید. این همان روش تبدیل شکست به موفقیت است.

راهکارهایی برای خوش بینی و مثبت اندیشی

با آدم‌های مثبت نشست و برخاست داشته باشید

دوستان خود را از بین آدم‌های بدبین و منفی نگر، انتخاب نکنید. در واقع حق انتخاب با شماست که با دوستان و همکاران مثبت اندیش گفت و شنید داشته باشید یا با منفی‌ها.

وقتی خودتان را در معرض افکار مثبت دیگران قرار دهید آن‌ها تاثیرات بسیار مثبتی روی شما خواهند گذاشت. آدم‌هایی که افکار و کلمات مثبت دارند، فضای زندگی شما را بهتر خواهند ساخت. این افراد روی نحوه فکر کردن شما و حتی نحوه رفتارهای شما نیز تاثیر خواهند گذاشت. شما همخو و همانند آن‌ها خواهید شد.

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب خنده چه تاثیراتی بر ما دارد را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چگونه مثبت فکر کنیم؟,نحوه مثبت اندیشیدن,چطور مثبت باشیم؟, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 153 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 17:08

مشکلات افراد باهوش با مشکلات افراد عادی به نوعی متفاوتند، اما همان‌قدر هم دردسرساز هستند. بسیاری اوقات این مشکلات می‌توانند با عدم درک اطرافیان همراه شوند و باعث شوند افراد باهوش احساس تنهایی کنند.
ویژگی‌ های افراد نابغه

نابغه‌ها دارای توانایی بالایی برای حل مسائل هستند. این افراد خیلی سریع می‌توانند راه حل ارائه دهند. با این حال نوابغ هم با مشکلات خودشان سروکله می‌زنند. نابغه‌‌ها با مشکلاتی درگیر هستند که شاید شبیه به مشکلات بقیه‌ مردم نباشد. این مشکلات سخت و چالش بر انگیز است. شما هم اگر نابغه هستید، این کشمکش‌ها را دارید. ما دراین مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم درباره ویژگی‌ های افراد نابغه صحبت کنیم.

ویژگی‌های افراد نابغه:

حرف‌های سطحی آن‌ها را خسته می‌کند

یکی از مشکلات افراد نابغه این است که نمی‌توانند واردگفتگوهای معمولی در مورد چیزهای معمولی شوند. مغز آن‌ها سرشار از ایده‌های بزرگ است. حرف‌های معمولی را تحمل نمی‌کنند. اگر مجبور شوند وارد یک گفتگوی سطحی شوند، این احساس به آن‌ها دست می‌دهد که  وقتشان را هدر می‌دهند.

 بیشتر فکر می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند

در مقایسه با کسانی که از نبوغ معمولی برخوردارند و مرتبا حرف می‌زنند، نابغه‌ها زمان بیشتری را برای فکر کردن صرف می‌کنند تا حرف زدن. مغزشان به طور عجیبی در حال کشف و حل مسائل است. تا وقتی مطمئن نشوند حرفی که می‌زنند صحیح است یا نه سکوت می‌کنند.

گاهی دچار کم کاری می‌شوند

نابغه‌ها افراد ایده پردازی هستند. آن‌ها بیشتر  ایده پردازی می‌کنند. ممکن است گاهی کارهایشان به تعویق بیفتد. متاسفانه مردم این مورد را به حساب تنبلی آن‌ها می‌گذارند.

نشانه های افراد بالغ

عاشق شدن برایشان کار سختی است

درخواست و نیاز افراد باهوش برای عشق، نسبت به مردم معمولی کمتر است. آن‌ها هوشیارتر، متفکرتر و مستقل‌تر از بقیه مردم هستند. این افراد خودشان به خودشان انگیزه می‌دهند. درنتیجه موضوعی مثل عشق برایشان انگیزه دهنده نیست. برای همین شاید نابغه‌ها از نظر مردم معمولی، کمی عجیب به نظر بیایند.

‍  پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا اندازه مغز نوابغ با هوش آن‌ها ارتباط دارد را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,ویژگی افراد نابغه,علائم نابغه بودن,چطور بفهمیم نابغه هستیم؟, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 161 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:53

یک محقق انگلیسی توانسته نوعی گوشواره طراحی کند که کاربر خود را قادر می سازد تا از طریق آن بتواند قند خون خود را کنترل کند.

یک دانشجوی انگلیسی نوعی گوشواره طراحی کرده که قادر است قندخون کاربر خود را کنترل کند. کلیه افراد مبتلا به دیابت برای اندازه گیری سطح گلوکز خون مجبورند تا به طور مکرر نوک انگشتان خود را سوراخ کنند. در حال حاضر فناوری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند راحت‌تر و با تهاجم کمتر این کار را انجام دهند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اندازه گیری قند خون با کمک این گوشواره می‌خوانید.

گوشواره‎ای برای اندازه گیری قند خون

یک دانشجو از دانشگاه هادرز فیلد انگلستان گجتی شبیه به گوشواره طراحی کرده که از طریق هلال گوش قادر است سطح گلوکز خون را اندازه گیری کند. این فناوری می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند تا بر روی بیماری خود کنترل بیشتری داشته باشند. در بعضی موارد ممکن است ابتلا به دیابت در اثر اشتباه شخص مبتلا به وجود نیامده باشد و دلیل آن نیز الگوهای رفتاری یا انتخاب‌های فردی وی نباشد.

گوشواره‌ای که به اندازه‌گیری قندخون کمک می‌کند

این گوشواره از طریق سوراخ لاله گوش و دریافت امواج رادیویی با فرکانس بالا، به اندازه گیری قند خون کاربر کمک می‌کند. این گوشواره‌ها اطلاعات دریافتی را از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه به کاربر منتقل می‌کنند.

همچنین باتری‌های قابل شارژ آن نیز کمک خواهد کرد تا همیشه مورد استفاده قرار گیرند. ایده اصلی ساخت این گوشواره همانند استفاده از دوربین تلفن‌های همراه بوده است. تحقیقات نشان داده که افزایش گلوکز باعث تغییر در انتقال سیگنال خواهد شد. این پژوهش‌ها هنوز در انسان‌ها ثابت نشده و در حال بررسی است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «چند نشانه از ادامه تکامل بدن انسان» را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,اندازه گیری قند خون با گوشواره,گوشواره تست قند , نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 169 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:35

از مهم‌ترین دلایل بوی بد یخچال تمیز نکردن به موقع یخچال است. در کنار این دلیل مهم، دلایل دیگری از جمله وجود مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و فاسد هم، باعث بوی بد یخچال می‌شوند.
برطرف‌کردن بوی بد یخچال

بوی بد، بخصوص زمانی‌که حرف یخچال و مواد غذایی در میان باشد، قابل‌تحمل نیست. راه‌حل‌های متنوعی برای برطرف‌کردن بوی بد یخچال وجود دارد. اگر می‌‌خواهید هرچه سریع‌تر از شر بوی آزاردهنده یخچال خلاص شوید، راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب از مجله دلتا را بکار ببندید. در این مطلب، چند راه‌حل برای برطرف‌کردن بوی بد یخچال معرفی خواهیم کرد.

راه حل‌هایی برای برطرف کردن بوی ناخوشایند یخچال

برای رفع بوی بد یخچال و جلوگیری از سرایت بو به مواد غذایی داخل یخچال، ترفندهای زیر را امتحان کنید:

یخچال را حسابی تمیز کنید

این راهکار هرقدر که ساده و پیش‌پاافتاده به نظر برسد، قدم اول و اساسی در مبارزه با بو گرفتن یخچال است.

  • تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را از یخچال بیرون بیاورید. موادی را که باید سرد بمانند، می‌توانید داخل کاسه پر از یخ قرار دهید.
  • تمام غذاهای کهنه و سبزیجات پلاسیده داخل یخچال را دور بریزید.
  • سطح بیرونی شیشه‌های مربا و سایر ظروف را خوب تمیز کنید.
  • تمام قفسه‌ها و طبقات یخچال را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

رفع بوی بد یخچال

از لیمو برای رفع بوی بد یخچال استفاده کنید

لیمو بدلیل اسید موجود در آن، راهکار خوبی برای مبارزه با بوی بد یخچال است.

  • سطح داخل یخچال را با دستمال آغشته به آب‌لیمو پاک کنید.
  • هرازچندگاهی چند برش لیمو داخل یک بشقاب قرار دهید. بشقاب را برای مدتی داخل یخچال بگذارید. تکه‌های لیمو علاوه بر اینکه بوی بد یخچال را به خود جذب می‌کنند، هوای داخل یخچال را هم خوش‌بو خواهند کرد.
  • فراموش نکنید که لیمو‌ها را بعد از مدتی از یخچال خارج کنید؛ وگرنه ممکن است لیموهای گندیده کار را خراب کنند.

دقت کنید که دمای یخچال مناسب باشد

دمای داخل یخچال را جدی بگیرید. اگر هوای داخل یخچال به‌اندازه کافی سرد نباشد، شرایط رشد میکروب فراهم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ابداع یخچال بدون برق و بدون یخ را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چطور بوی بد یخچال را از بین ببریم؟,برطرف کردن بوی بد یخچال, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 176 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:26

به‌دلیل ترس از آینده‌ای نامعلوم، آدم‌های بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم، ریسک پذیری و برداشتن گام‌های بزرگ سر باز می‌زنند. در این مسیر ممکن است فرصت‌های درخشانی را از دست بدهند.
مقابله با ترس از آینده

کسی نمی‌داند ۱ سال بعد، ۱ ماه بعد یا حتی همین فردا چه پیش‌ می‌آید. این طبیعت زندگی است. بااین‌حال، خیلی از آدم‌ها با ترس از آینده زندگی می‌کنند. هرقدر هم آینده‌نگر باشیم و با برنامه ریزی پیش برویم، نمی‌توانیم اختیار همه‌چیز را در دست بگیریم. ترس از رخدادهای پیش‌بینی‌نشده و بحران‌های احتمالی نباید ما را نگران کند. در این مطلب از مجله دلتا راهکارهایی برای مقابله با ترس از آینده معرفی می‌کنیم.

مقابله با ترس از آینده

 هرگز فراموش نکنید، بزرگ‌ترین ترس‌ها به‌ندرت رخ می‌دهند

این حقیقتی است که بسیاری از ما تجربه‌ کرده‌ایم و در درستی آن تردید نداریم. با وجود این، اغلب آن را فراموش می‌کنیم.

مثلا با هزار جور فکروخیال، پس از کلنجار فراوان با خودمان و با استرس، به دفتر رئیس می‌رویم و درخواستمان را بیان می‌کنیم. از اتاق رئیس که بیرون می‌آییم با خودمان می‌گوییم: همین بود؟ بسیاری از ما ذهنمان را درگیر چیزهایی می‌کنیم که به‌احتمال‌زیاد هرگز رخ نمی‌دهند. انگار فکروخیال، بیشتر از واقعیت ما را می‌ترساند.

راهکارهایی برای مقابله با ترس و اضطراب

 بدترین حالت‌های ممکن را در نظر بگیرید

پس از اینکه پذیرفتید بزرگ‌ترین ترس‌هایتان به واقعیت نمی‌پیوندند، از خودتان بپرسید: بدترین وضعیتی که ممکن است رخ بدهد چیست. با این کار متوجه می‌شویم که حتی اگر بدترین وضعیت ممکن هم پیش بیاید، دنیا به آخر نمی‌رسد.

با درنظرگرفتن بدترین احتمالات، درمی‌یابیم که ترس‌های ما آن‌چنان‌که گمان می‌کردیم بزرگ نیستند. واضح است که شاید برخی از آن‌ها تأثیری چشمگیر بر زندگی‌مان داشته باشند، اما ما را از زندگی‌ ساقط نمی‌کنند.

 هنگام نگرانی خودتان را مشغول کنید

گاهی وقت‌ها، خیلی از ما از نگرانی دچار بی‌خوابی می‌شویم. این‌جور وقت‌ها بهترین کار این است که خودمان را مشغول کنیم. درگیرکردن ذهن با فعالیتی خوشایند، راهی مؤثر برای ازبین‌بردن احساسات منفی است.

 نتیجه‌ای خوشایند را مجسم کنید

مثبت اندیشی در لحظه، ممکن است دشوار باشد. می‌توانیم دست‌یابی به هدف و نتیجه دلخواه‌مان را تصور کنیم. تصویرسازی چیزی فراتر از رویاپردازی است. در تصویرسازی باید تمرین کنیم واقعیت را به همان شکل و وضعیتی که می‌خواهیم تجسم کنیم. به‌عبارتی، پیش از دستیابی به موفقیت، باید بتوانیم حس پیروزی را تجربه کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایق علمی جالب در جهان پیرامون که نمی‌دانستید را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,ترس از آینده,آینده چه خواهد شد؟,از آینده نترسید, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 168 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:12

ویژگی منحصر به فرد و خاص این ماشین آن است که به رغم کوچکی، باز هم قابلیت کوچک‌تر شدن دارد که این ویژگی استثنایی تا به حال در هیچ خودرویی دیده نشده است.
خودروی کوچک تاشدنی

با توجه به افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تقاضا و افزایش تعداد خودروها، شرکت‌های خودروسازی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا با تولید خودروهای ارزان‌تر، کوچک‌تر و با آلودگی کمتر، نظر تعداد بیشتری از خریداران را به خود جلب کنند. اخیرا خبری منتشر شد که بیانگر ورود اختراع جدیدی به دنیای اتومبیل است. تا سال آینده خودروی الکتریکی با ظرفیت دو سرنشین وارد بازار می‌شود که هیریکو نام دارد. این خودرو دارای ویژگی منحصر به فردی است که آن را از سایر خودروها متمایز می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این خودروی کوچک تاشدنی بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ماشین کوچک تاشدنی

این خودروی جالب این قابلیت را دارد که تا شده و کوچک‌تر شود. شما به‌راحتی می‌توانید در یک جای کوچک نیز آن را پارک کنید.

تحولی در ماشین های کوچک

خودرو الکترونیکی تاشو با ابعاد کوچک

طول این خودرو در حالت معمولی ۲.۵ متر است که با تا شدن می‌توان آن را تا یک متر کوچک‌تر کرد و در یک جای ۱.۵ متری پارک کرد. می‌توان گفت این خودرو دقیقا به درد مناطق و شهرهایی می‌خورد که در آن افراد با کمبود پارکینگ و مکان برای پارک خودرو مواجه اند.

سازندگان این خودرو اظهار داشتند که می‌توان با تا کردن این خودرو در یک جا پارک معمولی برای یک خودرو، سه عدد از این خودروها را با هم جای داد.

نکته جالب دیگر این که این خودرو را به‌راحتی زمانی که در خودرو نشسته‌اید و قصد پارک کردن آن را دارید و تنها با زدن یک دکمه می‌توان کوچک کرد و در یک جای محدود پارک نمود.

ویژگی بارز و شاخص دیگری که در این خودروی کوچک یافت می‌شود، VOBOT می باشد که به این خودرو اجازه می‌دهد در مرکز یک نقطه خاص به‌راحتی تغییر جهت داده و جابه جا شود. در واقع این خودرو به میدان وسیعی برای دور زدن احتیاج ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راهکارهایی برای کاهش روند پیری را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,خودرو کوچک تاشدنی,ماشین تاشدنی,ماشین های کوچک, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 130 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:01

 

یکی از علمی‌ترین دلایل نصب آینه بر دیوار روبروی کابین آسانسور، هشداری است به مسافر آن؛ که قبل از اینکه قدم به داخل کابین بگذارد خود را در آینه دیده و مطمئن شود که کابین آسانسور در آن طبقه وجود دارد و به چاه آسانسور سقوط نکند.
دلیل نصب آینه در آسانسور

مطمئنا این سوال برایتان پیش آمده که چرا در آسانسورها آینه نصب می‌کنند؟ دلیل وجود آینه در آسانسور خیلی جالب است. در این مطلب از مجله دلتا درباره دلیل نصب آینه در آسانسور صحبت خواهیم کرد.

چرا در آسانسور آینه نصب می‌کنند؟

درب آسانسور را که باز می‌کنید اولین چیزی که می‌بینید و خوشحال هم می‌شوید آینه است.

امروزه در هر شهر بزرگی، بناهای بلند و چندطبقه ای وجود دارند که بدون آسانسور، استفاده از آنها غیرممکن به نظر می‌رسد. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که وجود آینه در آسانسور برای چیست؟

کاربرد آینه در آسانسور

آینه در آسانسور

جواب این سؤال احتمالا شما را غافلگیر خواهد کرد. حقیقت این است که نصب آینه در آسانسور دلیل روانی دارد.
مردم در آغاز دوران استفاده از آسانسور، برای جابجایی بین طبقات، از کندی حرکت آن شکایت داشتند. متخصصان دریافتند که این مشکل از نگاه کردن آن‌ها به دیوارهای آسانسور ناشی می‌شود که کاری بسیار خسته کننده است. همچنین باعث می‌شود گذر زمان کند به نظر برسد.
دو راه حل برای این مشکل وجود داشت. نخست، نوسازی آسانسور و افزایش سرعت آن.

دوم، منحرف کردن توجه مردم به چیز دیگری که حرکت آسانسور را در نظرشان سریع‌تر کند.

مرتب کردن چهره و سرگرم شدن مسافران

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد با ورود به آسانسور به موها، یقه و لباس خود نگاه کرده و احیانا آنها را مرتب کرده باشید. این هم از فواید وجود آینه در آسانسور است. می‌توانید از آن به عنوان آینه قدی استفاده کنید.

متخصصان با توجه به هزینه‌های سنگین نوسازی آسانسور به نصب آینه روی آوردند. امروزه در اغلب آسانسورها شما می‌توانید با نگاه کردن به آینه سرگرم شوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا حیات بر روی خشکی آغاز شده است را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چرا در آسانسور آینه نصب می کنند؟,نصب آینه در آسانسور,کاربرد آینه آسانسور, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 182 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:41

گونه‌های جانوری منقرض‌ شده‌ای هستند که به لطف فناوری‌های نوین ممکن است دوباره زنده شوند.
بازگشت حیوانات منقرض شده

تصور کنید روزی را که برای دیدن یک ماموت غول‌پیکر در زیستگاه طبیعی خود به جنگل‌های سیبری سفر می‌کنید. به لطف پیشرفت‌ فناوری‌هایی مانند فناوری ویرایش ژن، چشم‌انداز بازگشت حیوانات در حال انقراض بیش از هر زمان دیگری دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بازگشت حیوانات منقرض شده صحبت خواهیم کرد.

احیای حیوانات در حال انقراض

احیای حیوانات درحال انقراض، اکنون درحال ایجاد جمعیت‌های حیوانی سالم است که می‌توانند وارد طبیعت شوند و به طور طبیعی تولید مثل کنند. استفاده از این فناوری فقط شامل احیای گونه‌های منقرض‌شده نیست. تکنیک‌هایی که برای کمک به احیای این موجودات مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند برای کمک به نجات گونه‌های زنده در آستانه انقراض نیز بکار گرفته شود.

بازگرداندن گونه‌های منقرض‌شده چگونه صورت می‌گیرد و چه محدودیت‌هایی دارد؟

آیا واقعا به بازگرداندن حیواناتی که مدت‌هاست منقرض شده‌اند، نیاز داریم؟

احیای گونه‌های منقرض‌شده، یک رشته علمی کاملا نوپاست که با سرعت بسیار بالایی رو به پیشرفت است. اولین نقطه عطف در پیشرفت این رشته در سال ۱۳۸۲ / ۲۰۰۳ زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان توانستند گونه‌ای از بز کوهی را که چند سال قبل منقرض شده بود، احیا کنند. متاسفانه نوزاد متولدشده با تکنیک‌های جدید در اولین دقایق بعد از تولدش از دنیا رفت. درنتیجه این گونه بز کوهی نه‌تنها اولین گونه‌ای بود که احیا شد، بلکه اولین گونه‌ای بود که برای دومین بار منقرض شد!

از آن زمان تاکنون دانشمندان در حال ایجاد تکنیک‌های جدید در این زمینه هستند. در استرالیا پروفسور مایکل آرکر روی احیای نوع قابل توجهی از قورباغه کار می‌کند که مراحل رشد و تکامل فرزند خود را درون معده‌اش انجام می‌دهد. تیم تحقیقاتی تاکنون جنین‌هایی تولید کرده است که تقریبا و نه بطور کامل، بچه قورباغه هستند. قدم بعدی تبدیل کردن این جنین‌ها به قورباغه است؛ کاری که آرکر آن را امکان‌پذیر می‌داند.

حیوانات در حال انقراض

چطور یک گونه را احیا می‌کنند؟

چگونگی احیا، بستگی به گونه‌ای دارد که مورد احیا قرار می‌گیرد. در برخی از پروژه‌ها، این کار از طریق بازپروری انجام می‌شود. برای مثال دانشمندان برای احیای کواگا که گونه‌ای مرتبط با گورخر است، گورخر‌هایی را انتخاب می‌کنند که شباهت زیادی به کواگا داشته باشند.

با این هدف که در نسل‌های بعدی، حیواناتی با شباهت بیشتر به کواگا تولید شوند، به پرورش آن‌ها می‌پردازند. پروژه‌های دیگر شامل دستکاری در تولیدمثل و به‌کارگیری برخی روش‌های ژنتیکی است.

آیا حیوانات احیاشده مانند حیوانات اولیه خواهند بود؟

گونه‌هایی که احیا می‌شوند به هیچ‌وجه بطور کامل شبیه حیوانات منقرض‌شده نخواهند بود. برای مثال، اگر چرچ موفق به انجام کاری که در تلاش برای انجام آن است، بشود، یک ماموت واقعی ایجاد نخواهد شد. حیوانی که ایجاد می‌شود فیلی است که بخش‌هایی از DNA آن به شکل گزینش‌شده با DNA ماموت جایگزین شده‌اند. به عبارت دیگر، حیوان جدید شبیه ماموت است. این حیوان در واقعیت فیلی است که DNA آن طوری تغییر کرده که بتواند در سرما زندگی کند. نیمی فیل و نیمی ماموت.

کدام گونه حیوانی برای احیا ایده‌آل است؟

یکی از نامزد‌های ایده‌آل برای احیاسازی می‌تواند حیوانی باشد که هنوز زنده است. در حال حاضر فقط دو کرگدن سفید شمالی در کره زمین زنده مانده‌اند، که هر دو ماده هستند. محل زندگی‌ این دو حیوان در کنیاست. هردوی آن‌ها بسیار پیر و بیمار هستند و نمی‌توانند به طور طبیعی تولید مثل کنند؛ بنابراین کرگدن سفید شمالی عملا یک گونه منقرض‌شده است. نجات این گونه به‌نوعی همان احیا محسوب می‌شود. به دلایل متعدد، احیای حیوانی که متعلق به گذشته‌های نزدیک بوده آسان‌تر از احیای گونه‌ای متعلق به گذشته‌های دور است. درعین حال، تمرکز روی گونه‌هایی که هنوز در کنار ما هستند، ساده‌تر است. کرگدن سفید در حال حاضر در کانون توجه پروژه‌های احیا قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تاثیر موسیقی بر جسم و روان انسان را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,بازگشت دایناسورها,حیوانات منقرض شده,حیوانات در حال انقراض, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 134 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:55

گرد و خاک معمولاً در قسمت‌هایی از خانه به صورت انبوه جمع می‌شود که کمترین وقت را در آنجا می گذرانیم. 
جلوگیری از گرد و غبار

از زمان شیوع کرونا، اغلب مردم مدت زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند. به این ترتیب ممکن است فعالیت‌های روزمره آن‌ها باعث شود گرد و خاک بیشتری به هوا بلند شود. ذرات گرد و غبار باعث تشدید آلرژی افراد می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا درباره راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از گرد و غبار در خانه صحبت خواهیم کرد.

چطور می‌توان از گرد و خاک درون هوای خانه خلاص شد؟

با بیشتر شدن فعالیت ما در خانه هایمان، ذرات گرد و خاک فرصت کمتری برای نشستن پیدا می‌کنند. می‌توان دید که این ذرات از اتاقی به اتاقی دیگر می‌روند.

سعی کنید گرد و خاک معلق در هوا را مرطوب کنید

پاک کردن گرد و خاک با جاروبرقی یا گردگیر، باعث جابه‌جایی گرد و خاک می‌شود نه از بین رفتن آن.

بهترین راه برای جلوگیری از گریختن ذرات گرد و خاک به هوا این است که از یک دستمال نم‌دار استفاده کنید.

دستمال نم‌دار همه گرد و خاکی که روی سطح مورد نظر وجود دارد را می‌گیرد.

ریخت و پاش فضا را به حداقل برسانید

به هم ریختگی خانه باعث جمع شدن گرد و خاک به بدترین شکل ممکن می‌شود.

بنابراین همیشه همه جا را مرتب نگه دارید تا جلوی به وجود آمدن گرد و غبار را بگیرید. در غیراینصورت هوای خانه مملو از ذرات گرد و خاک خواهد شد.

تی بکشید

تی کشیدن کف خانه هم همان تأثیر کشیدن دستمال نم‌دار به سطوح خاک گرفته خانه را دارد.

تی نم‌دار هم گرد و خاک و هم موهای جمع شده روی زمین را به خود می‌گیرد.

بهترین زمان برای تی کشیدن، بعد از کشیدن جارو برقی است که ته مانده گرد و خاک روی زمین جمع می‌شود.

مبارزه با گرد و غبار در خانه

از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

اگر گرد و خاک هوای خانه‌تان زیاد است می‌توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

این دستگاه‌ها با گرفتن گرد و خاک درون هوا، آن‌ها را تمیز می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چطور از گرد و غبار خلاص شویم؟,جلوگیری از گرد و غبار,جلوگیری از گرد و خاک, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 155 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:45

ما این را به خوبی می‌دانیم که خسته نشدن و دست از تلاش نکشیدن، یکی از روش‌های حل مشکلات است.
بهترین روش حل مشکل

گاهی روش حل مشکلات به این صورت است که باید چند قدم به عقب بروید و با یک دید باز، به مشکل نگاه کنید. سپس توان ذهنی خود را بکار گیرید تا آن را حل نمایید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بهترین روش حل مشکل صحبت خواهیم کرد.

 درک عمیق مشکل

همه ما می‌دانیم که قبل از هر اقدامی‌ برای حل هر مشکلی، نیاز داریم ابتدا آن مشکل به خوبی بفهمیم. درک عمیق مشکل، آغازی است برای حل عمیق مشکل. یکی از بهترین راه‌ها برای درک عمیق یک مشکل، این است که آن را روی کاغذ بنویسیم. نوشتن مشکل بصورت یک مسئله روی کاغذ، نیمی از حل آن مشکل است.

وقتی یک مشکلی را  روی کاغذ می‌‌آورید، احساسات درونی‌تان را از آن جدا می‌کنید. فقط خود مشکل را بدون درگیر شدن با احساسات خواهید دید.

وقتی احساسات کنار بروند، می‌توانید به موانع سر راهتان بعنوان یک‌سری اشیاء که مادیت دارند نگاه کنید.

وقتی مشکل را می‌نویسید، با نگاهی جدید‌ به کاغذ، متوجه خواهید شد که اصلا چرا این مشکل پیش آمده است. متوجه خواهید شد کجای کارتان اشتباه بوده، کجای کارتان باید درست شود و چگونه می‌توانید روند تغییرات را اعمال کنید.

چگونگی روش حل مشکلات بر روی کاغذ

چگونگی روش حل مشکلات بر روی کاغذ

در این روش، قرار است مشکل را از ذهنتان بیرون بکشید و آن‌را روی کاغذ ترسیم نمایید. اکنون قلم و کاغذ را بردارید. یک خط عمودی در وسط کاغذ بکشید تا صفحه به دو نیمه‌ چپ و راست تقسیم شود.

در قسمت چپ، مشکلات را با تمام جزئیاتی که دارند، به صورت خلاصه‌ بنویسید. کافی‌ است بیشترین سعی را بکنید و هر چه به ذهنتان می‌‌آید بنویسید. بعدا هم می‌توانید این کاغذ را ویرایش کنید. پس نگران این بخش از کار نباشید.

در قسمت راست کاغذ، هر راه حلی که به ذهن می‌‌آید، روبروی هر مشکل بنویسید. ممکن است برای یک مشکل، به جای یک راه حل، چندین راهکار به ذهنتان خطور کند، شما همه را با شماره بنویسید.

در ضمن ممکن است پس از مشورت با دیگران، راهنمایی‌های مختلفی بگیرید، آنها را نیز مد نظر قرار دهید. به هر حال قسمت راست کاغذ مربوط به نوشتن روش حل مشکلات است.

راه حل مشکلات

از خودتان بپرسید: من در قبال این مشکل چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ هر چه که به ذهنتان می‌‌آید را روی کاغذ بیاورید. شما حتی کارهایی که فقط درصد کمی از مشکل را حل می‌کنند را هم یادداشت کنید.

تجزیه تحلیل راه حل‌ها

روش‌هایی که نوشته‌اید را از همه نظر بررسی کنید. فرض کنید راه حل شماره سه، خیلی طولانی است و مشکل شما باید در فرصت کوتاه‌تری حل شود بنابراین راه حل شماره سه، از گزینه‌های شما خارج می‌شود.

اگر نسبت به راه حل شماره‌ دو چندان مطمئن نیستید فعلا آنرا نادیده بگیرید. بروید سراغ راه حل شماره یک.

اگر دریافتید که این یکی، بهترین گزینه‌ایست که با شرایط و امکانات شما جور درمی‌‌آید، آن‌را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا حیات بر روی خشکی آغاز شده است را بخوانید.

مجله گردشگری...
ما را در سایت مجله گردشگری دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,دانستنی ها,چطور با مشکلاتمان مواجه شویم؟,چگونگی حل مشکلات,چطور مشکلاتمان را حل کنیم؟, نویسنده : مجله دلتا deltatourism بازدید : 156 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:29